понедельник, 20 июня 2011 г.

Ідея свободи в п’єсі Генріка Ібсена „Будівничий Сольнес”


Халвар Сольнес не вміє бути вільним. І я це доведу.

У запереченні спроможності Сольнеса бути вільним перегукується репліка Фру Сольнес з переконаннями адвоката Хельмера з п’єси „Ляльковий дім” щодо Нори, її нездатності бути самостійною, тобто вільною:

Фру Сольнес. Нет,как же можно так говорить, Халвар? Ты не в состоянии даже выйти на наш балкон, во втором этаже. И всегда ты был таким.

І я погоджуюсь, що завжди. Я теж не вірю в Сольнеса. Його падіння з вежі тільки доводить це. Те,що Сольнес колись давно вистояв там, на верхів’ї, було перехідним пунктом від Халвара-мрійника до Халвара-реаліста. Це можна порівняти з актом дорослішання, актом становлення особистості. Йому більше не кортить будувати церкви, з’являється прагматичність. І тут проявляється його залежність від замовлень клієнтів, його несвобода як будівничого, і, внаслідок, як особистості, бо ця професія – єдиний фактор, через який він себе реалізує.

Але ж є і другий фактор реалізації – сім’я. Сім’ї Сольнес позбавляється, коли помирають його малюки. І це певною мірою робить його вільним, бо Сольнес залишається самотнім (жінку навряд чи я зарахую, вона сама це проговорює).Самотність – є свобода. І є така ймовірність, що позбавившись одного аспекту реалізації, він підсвідомо йде на самогубство, збираючись на вежу церкви. Автор зазначив, що Сольнес панічно боїться висоти. І цей підйом стає для Халвара своєрідною смертю, і, внаслідок неї, переродженням. Тобто, теоретично, Халвар помирає в п’єсі два рази, і в обох випадках тоді,коли перебуває на шаленій висоті. Узагалі, в творі, як я зрозуміла, висота символізує свободу: повітряні замки, про які так мріють Хільда з Хадваром; елементи башт і шпилів на будинках, які проектує Сольнес; церкви, які також є символом духовної свободи. Ось,чому Сальнесу треба стерегтися висот, – свобода його вб’є!

До речі, про Хільду. У Сольнеса були ремарки щодо того, як він побоюється юності, що може завітати і зруйнувати його життя. Юність представляють у творі Кая, Рагнар і Хільда. Більш за все він переймається стосовно рагнарівської ролі у цьому „зруйнуванні”. Але ж справжню небезпеку виявляє собою Хільда. Чи не можна так сказати, що Сольнес – застарий для свободи? Як на мене, абсурдна думка. Хоча, якщо аналізувати поверхово, то як раз до такого висновку і дійдемо. Я вважаю так: Хільда спонукає Халвара не на смерть, а на переродження, тобто теоретичну смерть, яка духовно розвинену особистість веде до самореалізації, до волі певною мірою. Той факт, що Сольнес падає, показує неспроможніть його витримати свободу. Його духовний світ вже збіднілий для вчинків такого плану.

Тому загибель його є для мене символічною. Багато хто з нас прагне свідомо, підсвідомо до свободи, але ми не розуміємо, що справжню свободу витримає не кожний, і свобода може бути вбивчою для тих, хто до неї не готовий .

Діана Мак

Комментариев нет:

Отправить комментарий